Tarikh : 29 / 12 / 2014
Masa : 2.30
– 3.30 petang
Tempat : FAMA Bahagian Bintulu.
Aktiviti yang
dijalankan :
Pada kali ini kami sekumpulan telah menghadirkan
diri untuk temubual bersama pegawai Lembaga pemasaran Pertanian Persekutuan
(FAMA). Pihak FAMA telah banyak memberi pendapat dan strategik pemasaran yang mereka
gunakan serta hendak digunapakai untuk sesebuah perniagaan yang baru
ditubuhkan. Mereka mengatakan sebahagian usahawan hanya memahami bahawa
pemasaran itu adalah pengiklanan atau jualan. Sebenarnya, jualan dan
pengiklanan tersebut adalah sebahagian daripada pemasaran.
Kesimpulannya, konsep pemasaran adalah lebih meluas
daripada hal tersebut. Pemasaran secara amnya, merupakan aktiviti yang
melibatkan pengaliran barangan atau perkhidmatan daripada pengeluar kepada
pengguna. Sekali imbas ia agak mudah tetapi dalam dunia perniagaan, ia tidak
semudah yang dijangkakan. Ia melibatkan empat perkara utama iaitu produk,
harga, promosi, dan pengedaran atau dikenali juga dengan campuran pasaran (4P).
konsep pemasaran ini melibatkan usaha usahawan itu sendiri untuk memberi
pertimbangan yang khusus bagi memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan.
Keperluan dan kehendak pelanggan meliputi barangan yang berkualiti dan harga
yang berpatutan, promosi yang berkesan, dan pengedaran yang cekap.
Perbincangan mengambil masa dalam 1 jam 30 minit.
Selepas itu, pihak FAMA telah memberi kerjasama
dan tindakbalas yang baik kepada kami dengan membawa kami ke Pusat
Pemprosesan Hasil Perikanan (PPHP) sos cili di kidurong berjumpa dengan
pengurus sos cili untuk membuat temujanji dan meminta persetujuan temubual yang
akan datang.
·
Rujukan :
·
~ Buku ilmiah : PENGURUSAN
oleh Sabri Hj. Hussin, Raida Abu Bakar, Mohd. Razuan B. Rahid dan Ruhana Busu.
~ PIhak FAMA BINTULU
Dibuat oleh :
-Nurazimah Binti Abdul Muin (S19414)
-Nabilah Nur Su'aidah (S19376)
Dibuat oleh :
-Nurazimah Binti Abdul Muin (S19414)
-Nabilah Nur Su'aidah (S19376)
No comments:
Post a Comment